Nedeľa, 17. decembra 2017 (Kornélia)

Deň Európy

Deň Európy je aktivita, ktorá sa koná pravidelne vždy na jar. Je to súťaž všetkých tried (rozdelená na kategórie - mladší a starší), v ktorej ide o prezentáciu nejakého mesta, prípadne štátu Európy čo najpútavejšou formou. V tento príjemný deň sa každá trieda premení na nepoznanie.

Deň Európy 2008

Naša škola má okrem trojmesačných OH ešte minimálne jeden deň, ktorý je iný. O dosť iný. To, čo predvádzate na jeseň a v zime počas troch mesiacov v rôznych umeleckých disciplínach, je na jar skoncentrované do jedného predpoludnia, kedy sa dejú zázraky. My učitelia síce frfleme, že opäť jeden deň v paži, že už nič nenaučíme a podobné premúdrelé a dosť opodstatnené kecy, ja však verím, že väčšina z nás si po včerajšku povedala, že máme perfektné decká. Že má zmysel vracať sa do tried, ktoré sú dnes síce opäť nudne všedné, no včera boli preplnené nápadmi, emóciami, farbami kultúr a rytmom cudziny. Aj keď sa niekedy tvárite, že vás už nič nezaujme, že len trpíte našu prítomnosť, že škola je pre vás len nutné zlo, každoročne nás dokážete prekvapiť. Zrazu nie je problém dotrepať do školy tonu piesku, tisíc kartónových škatúľ alebo brutálne ťažkú nákovu. Vždy mojím priateľom hrdo komentujem a ukazujem, že na našej škole sa dá za jeden deň precestovať svet a s úsmevom si pokaziť žalúdok.

Povláčili ste nás zo Saudskej Arábie do farebnej Kuby, z talianskeho námestia sv. Marka v Benátkach až k berlínskemu múru. Prelet nad rakúskymi Alpami, Dánskom, Ruskom, zeleným Írskom, zakvitnutým Holandskom a vášnivým Španielskom sa zvrtol aj mimo Európy a tak sme zažili dusnú Indiu, živelnú Brazíliu, kávovú Etiópiu, komunistickú Čínu aj hokejovú Kanadu. A vrátili sme sa domov na Slovensko, na Pereš...

Spoznali sme lepšie Fidela Castra, Mohameda, Casanovu, Einsteina, Mozarta, Gándiho, Tolstoja a Čajkovského, Ronaldina, Picasa, Ľudevíta Štúra, Dalajlámu, kráľovnú Beatrix, či slávneho tanečníka Fera Flatelyho

Zvykneme hodnotiť každú triedu zvlášť a pripomenúť a vyzdvihnúť jej najkreatívnejšie nápady. Tento rok skúsime nový experiment. Dovoľte taký divadelnícky pohľad... ako keby sme šli udeľovať ceny v rôznych kategóriách javiskového umenia. Európa a svet v škole je totiž najbližšie k dramatizácii. Vošli sme akoby do 16 divadiel a videli 16 krátkych predstavení. Mali ste nám zinscenovať slávnosť v meste danej krajiny a oživiť jej známu osobnosť. Pochopiteľne, hodnotili sme tridsiati, najlepšie by bolo, keby každý z nás vybral svoje NAJ. Dnes to spravím ja, preto prepáčte, ak to nebude celkom objektívne

Najskôr prekvapká a sklamania. Napäto som čakal, čo predvedú prváci a primania, ktorí nič podobné nezažili. Tu sa asi zhodneme všetci, že dali na frak aj skúseným mazákom. Sklamanie z niektorých tretiakov, či tried osemročného g., ktorí toho už videli veľa, neskutočne prevalcovala dravosť nováčikov. Napokon, keď si budete chcieť vybaviť víťazov niektorých umeleckých disciplín z OH, budete musieť v mysli otvoriť dvere na príme, 1.C, či 1.D.

Chceme takto verejne pochváliť iskru, ktorú ste vrátili gamčáckej prehliadke talentov. Aby to bolo napínavejšie, prezradím, že v celkovom hodnotení sa medzi prvou päťkou nachádzajú dva prvé ročníky. To je nový rekord...

HUDBA
Je to dôležitý komponent v javiskovej výbave. Všetci ste ho použili, nie všetci šťastne... Naživo nám to ponúla kvarta s Vivaldim, dvojičky v Brazílskej 1.D, počuli sme fuk do indickej píšťalky aj šťuk do španielskych kastaniet. Španielsky kráľ mal miesto žezla klarinet a Mozart sa učil hrať na elektronickom klavíri. Výborne bol použitý valčík na opernbale v rakúskej 2.B, naživo spievaná Gauntanamera v prime, čajkovského labuťko v ruskej 1.C. Hymnu hrala viac než polovica tried, žiaľ, v žiadnej to nemalo hlbšiu pointu...
Najsilnejší emočný zážitok spojený s javiskovou interpretáciou som mal v Saudskej arábii tercie. Začiatok ich divadla a ranný rituál moslimov pri otváraní okenných parapiet mnou prebehol v podobe brutálnych zimomraviek... To je vtedy, keď zažijem v divadle katarziu.

KOSTÝMY
Tie patria z roka na rok medzi najsilnejšie a najvyváženejšie stránky predstavení. Skôr sa považuje za trapas, ak je niekto v civile. Osobne by som tu vyzdvihol skoro až do dokonalosti dotiahnuté indické kostýmy 2.C, rôznorodosť oblečenia rakušákov z 2.B, a presnosť v štylizácii a ilustrácii Slovenska v sexte. Vždy si vážim si všetky požičané skvosty ako Mozart, či Casanova, ale viac ma berú tie „handmade“. Moja päťka the best kostýmov jednotlivcov- Mojsejovci Paťo a Saša v sexte, brazílska predavačka kávy s kakaom na tvári v 1.D, čajkovského baletky v 1.C, meditujúci mních v indickej 2.C a holandská „zákruta“ striptérka v 2.D.

SCÉNOGRAFIA
Mnohé triedy pochopili, že zaujímavejšie je triedu nielen vyprázdniť, ale ju aj zmysluplne naplniť. Obzvlášť hodnotné je, ak pretvoríte klasický obdĺžnikový priestor na uličky, zákutia a bunkre. Nádherné veľkoplošné maľby fasád holandských budov 2.D, zaujímavo členený zelený a zeleninou a remeslom naplnený priestor írskej 3.D, vysoký trón španielskych panovníkov v 1.B, množstvo krásnych plagátov a skutočne hustá, horúca a omamná atmosféra indie v 2.C, benátsky kanál plný vody aj s pohybujúcou sa gondolou v kvarte, či pestrofarebný ostrov Kuby sa mi stále vynárajú v mysli.

Ak by som mal udeliť cenu za priestor, dostala by ju 1.D za dôkaz, že do malej triedy sa zmestí amazonský prales, pláže, najväčšia socha Krista, karneval v Riu, plastická chirurgia, plantáže s kávou a obchodík s predavačmi. A k tomu asi 60 ľudí... Na stenách mali dokonale perspektívne nakreslené obrazy, ktoré opticky natiahli steny. Ďalšiu cenu by som udelil sekunde za dychvyrážajúci berlínsky múr, jeho devastáciu a následné niekoľkonásobné postavenie!!! Keď som na druhej strane škatúľ zbadal čísla a systém označenia, podľa ktorého to asi skladali, v duchu som zložil klobúk z hlavy.

Cenu za výtvarný počin roka by som udelil za postupne sa meniacu zadnú kulisu na slávnosti Sv. Patrika v írskej 3.D, viedenskú ZOO v 2.B a dokonalý nápad s ľadovou plochou kanadskej 3.C. Za vaše včerajšie nápady by sa vôbec nehanbili ani študenti divadelnej scénografie, a tentokrát fakt viem o čom hovorím...

NÁPAD
Tak toto je vzácna kategória. Tí, čo zažili viacero podobných prehliadok, niekedy vstupujú do triedy s pochybnosťou, či sa dá napr. v Holandsku vymyslieť niečo iné ako veterné mlyny a tulipány... No a najkrajšie na tom všetkom je, že sa to dá. A v tomto ste fakt výnimoční. Škoda, že tento talent nepoužívate v škole častejšie Začnem pri spomínanom Holandsku. 2.D nám naservírovala hlavné mesto do umývadla a v priebehu 2 minút nechala pôvodné obyvateľstvo takmer vyvraždiť Keltami, Rimanmi, šp. Habsburgami a nakoniec Nemcami... Najlepší bežec v Etiópskej kvinte stihne počas behu zabiť leva, najmenší príman skoči do Kubánskeho mora s výkrikom „Ja som hlavné mesto“, benátske námestie v kvarte sa bleskovo pokryje dotieravými holubmi, Einstein sa v sekunde trápi s rovnicou o jednej neznámej a trvá mu to namálo sekúnd, plyšový komisár Rex a ekologická energia pri kohútiku v umývadle z 2.B vás dodriapu od smiechu, Gagarin s Lajkou v 1.C obklopený samovarmi, baletkami a kalašnikovom vyskakujúcim z obrovskej telky, alebo tibetská továreň na topánky doprevádzaná nezrozumiteľným paškrekom tlmočenom do lahodnej slovenčiny nás nútili žasnúť a tlieskať. Osobne najviac oceňujem nápad sexty predstaviť slovenské osobnosti cez formát súťaže Slovensko hľadá superstar, škoda len, že to množstvo krojov neožilo v tanci... Inak, viete prečo zomrel Štefánik??? Včera sme počuli novú konšpiračnú teóriu... konkurenčný boj v superstar...

Tento deň sa človek dozvie veľmi veľa zaujímavých a miestami až šokujúcich informácií. Tak vedeli ste, že wienerschnitzel nie je pôvodom rakúsky? Alebo že káva je vlastne víno? Alebo že Mendelejev objavil periodický zákon vďaka kartám? Že Dánsko netrpí dopravnými zápchami, že Greenpeace založili nejakí pohoršení páni na kanadskej lodi, alebo že olympíjsky oheň najbližších letných hier bol vynesený aj na najvyšší vrch sveta???

DETAIL
Toto je moja najoblúbenejšia kategória.. Špehujem na nečakané chvíle, alebo na dokonalosť maličkosti. Čajkovski napomína baletky, aby precíznejšie tancovali a na povel, aby tá pirueta bola krajšia nám Kubči z 1.C predvedie parádnu piruetu ale na rukách!!!To neviem ani ja, do kelu... Po skonení jatiek v Mekke započujeme interný rozhovor – Ty blbec, ty si ma nemal zabiť!!! Socha slobody spieva, indická krava myká chvostom, socha Krista tancuje, Hurbana hrá Hurban, cudzinec Babunashvili v komunistickej Číne septimy hovorí čínskou hatlaninou...

STRIH
Tu mám jednoznačného víťaza. Prestrih na plnokrvný hokejový zápas po slove „Obrana“ v pokeci o Greenpeace v kanadskej 3.C. To bola ukážka momentu prekvapenia.. Skoro ma vystrelo...:) ale bolo to dokonalé... A s týmto práve súvisi najproblematickejší faktor vašich predstavení...

TEMPORYTMUS
alebo dramaturgia a réžia... najväčším problémom je neschopnosť vybrať len to dôležité, striedať obrazy, mať rýchlosť, tempo, svižnosť...aby sa diváci nezačali nudiť... Podaktoré triedy nás otrávili nekonečnými rečami, čím zanikla dobrá snaha predať sa. Vynikajúco to zvládli rusi v 1.C. Od momentu vstupu, cez balet, Tatoo, mendelejeva a dve ukecané báryšne s nejednoznačným prízvukom [Ty Maruš, to znie super] až po núkanie pirohov to malo šťavu a niť. Podobne grády mala írska slávnosť sv. Patrika v 3.D. miznúce hady, Fero Flately, U2 ale najmä moderátor. To je umenie vedieť sa predať. Ak by som mal udeliť akéhosi divadelného oscara za herectvo, cenu by si odniesli práve moderátor z 3.D a agresívna ruská učiteľnica z 1.C a ďalej škriekajúci predseda Ivan zo septimy.

Stačilo mudrovania... ostaňte kreatívni, nech sa nemusí opakovať obraz smutného dievčatka so zápalkami v istej triede, kde život a nápady hasli spolu so spomínanými zápalkami

Ďakujeme vám za včerajší krásny deň.

Autor: PaedDr. Pavol Danko

Copyright © 2007-2014 www.gamca.sk